Οδοντιατρική Σύννεφα

Ημερολόγιο


Πρώτη δημοσίευση:
23 Μαρτίου 2009

Συντάκτης:
Οδοντιατρική
Όταν οι οδοντίατροι γίνονται συγγραφείς στο διαδίκτυο
Συγγραφείς διαδικτύου
Ατομικά μέσα έκφρασης και ενημέρωσης
Ο ερχομός του διαδικτύου άλλαξε εντυπωσιακά την κατάσταση στα μέσα ενημέρωσης, αφού δίνει τη δυνατότητα σε κάθε άνθρωπο να αποκτήσει ένα ή περισσότερα μέσα έκφρασης, ενημέρωσης, διακίνησης πληροφοριών και δεδομένων.

Αν το δούμε από την πλευρά του ατόμου, αυτή η εξέλιξη της τεχνολογίας του έδωσε μία πρωτόγνωρη ελευθερία και δυναμική. Αν το εξετάσουμε όμως από την πλευρά της κοινωνίας, βρισκόμαστε μπροστά σε μία έκρηξη δημοσιότητας της ατομικής και συλλογικής έκφρασης και υπερπληθωρισμού των μέσων.

Κι ενώ η έκφραση του ατόμου και η επικοινωνία του με το περιβάλλον συνιστά ικανοποίηση μίας βασικής του ανάγκης, η ενημέρωση μέσω διαδικτύου είναι μία εντελώς διαφορετική υπόθεση, η οποία διέπεται από λογικούς περιορισμούς και προϋποθέσεις που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές.
.. Αφθώδης πυρετός
Για να σας δείξουμε πως λειτουργεί η ενημέρωση στο διαδίκτυο, θα χρησιμοποιήσουμε ένα πραγματικό παράδειγμα. Κάναμε μία αναζήτηση στη Google, βάζοντας ως όρο αναζήτησης τη λέξη άφθες.

Σκόπιμα διαλέξαμε έναν όρο που δεν είναι ο δημοφιλέστερος οδοντιατρικός όρος αναζήτησης (δηλαδή αυτός που θα απέφερε τα περισσότερα αποτελέσματα), ωστόσο η Google μας βρήκε (στις 22 Μαρτίου 2009) τον κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο αριθμό των 6.320 αποτελεσμάτων στα ελληνικά (και για τον αντίστοιχο όρο aphthous, 238.000 αποτελέσματα στα αγγλικά).

Σκεφθείτε τώρα έναν οδοντίατρο ο οποίος φτιάχνει ένα ιστολόγιο (blog) ή αποκτά έναν επαγγελματικό ιστότοπο (site) και έχει τη δημιουργική διάθεση, το μεράκι ή το αισθάνεται ως επαγγελματική του υποχρέωση να γράψει ορισμένα μικρά ή μεγαλύτερα κείμενα, για διάφορα οδοντιατρικά θέματα, μεταξύ αυτών και για τις άφθες, προς χάριν του παραδείγματός μας.

Το κείμενό του μπορεί να είναι οποιασδήποτε ποιότητας. Πρόχειρο, ικανοποιητικό, καλό ή εξαιρετικό. Όταν ο συνάδελφός μας το δει ολοκληρωμένο και δημοσιευμένο, είναι φυσικό να νοιώσει ικανοποίηση και κάποια υπερηφάνεια για τη δημιουργία του, να το θαυμάσει και να το χαρεί. Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν στο δικό του κεντρικό νευρικό σύστημα, στον εσωτερικό του μικρόκοσμο.

Θέλετε να δούμε τον πραγματικό αντίκτυπο αυτής της εργασίας, όταν εισέρχεται στην πλημμυρίδα των τρισεκατομμυρίων εγγράφων του διαδικτύου;
Ο ρόλος των μηχανών αναζήτησης
Όταν δημοσιεύουμε κάτι στο διαδίκτυο, με τον άλφα ή βήτα τρόπο αυτό γίνεται γνωστό στον οικογενειακό, φιλικό και επαγγελματικό μας περίγυρο, η εμβέλεια του οποίου συνήθως είναι της τάξεως μερικών δεκάδων ατόμων. Η πρόσβαση στο ευρύ κοινό των δισεκατομμυρίων χρηστών του διαδικτύου ή έστω των εκατομμυρίων χρηστών, αν περιοριστούμε μόνο στους ελληνόφωνους, είναι υπόθεση μηχανισμών που δεν μπορούμε να ελέγξουμε, των μηχανών αναζήτησης.

Ας εξετάσουμε τη μεταχείριση που επιφυλάσσει μία μηχανή αναζήτησης σε ένα οποιοδήποτε έγγραφο, ακολουθώντας το παράδειγμά μας με τις άφθες.

Η Google μας ενημέρωσε ότι βρήκε 6.320 έγγραφα στα ελληνικά τα οποία αναφέρονται στις άφθες και μας παρουσιάζει τα πρώτα 500 από αυτά, σε 50 σελίδες των 10 αποτελεσμάτων. Αυτό σημαίνει ότι η μηχανή αναζήτησης μας παρουσιάζει μόλις το 8% των αποτελεσμάτων, ενώ το υπόλοιπο 92% των αποτελεσμάτων δεν θα το δούμε και δεν θα το μάθουμε ποτέ. Είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει, δεν γνωρίζουμε καμία πληροφορία γι' αυτό, ούτε μας προσφέρεται μέσω της συγκεκριμένης οδού, τρόπος πρόσβασης.

Συνεπώς το κείμενο του συναδέλφου με θέμα τις άφθες, πριν ακόμα γραφτεί, είχε 92% πιθανότητες να το καταπιεί η μαύρη τρύπα της μηχανής αναζήτησης. Τα πράγματα όμως μπορούν να γίνουν ακόμα χειρότερα.

Η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών δεν εξαντλεί τις 50 σελίδες των αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης, αλλά περιορίζεται στις 4-5 πρώτες σελίδες και από τις 40-50 προτεινόμενες διευθύνσεις θα επισκεφθεί  τις 10-20 που εκτιμά ότι συγκεντρώνουν τις περισσότερες πιθανότητες, να βρει σε αυτές τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν.

Ο λόγος που ο χρήστης συνήθως σταματά στα πρώτα 50 αποτελέσματα είναι είτε γιατί βρήκε αυτό που έψαχνε, είτε γιατί κουράστηκε, είτε γιατί απογοητεύτηκε από τα ευρήματα και εγκατέλειψε την προσπάθειά του.

Επομένως ο χρήστης που έκανε μία αναζήτηση για τις άφθες, από το 8% των αποτελεσμάτων που του παρουσίασε η μηχανή της αναζήτησης, αξιοποίησε μόνο το 10%. Αν αυτό το ποσοστό το αναγάγουμε επί του συνόλου των 6.320 εγγράφων, διαπιστώνουμε ότι η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών ενημερώνεται για την ύπαρξη μόλις του 0,8% των υπαρχόντων στο διαδίκτυο εγγράφων για τις άφθες.

Να το δούμε ξανά από τη σκοπιά του δημιουργού του κειμένου; Η εργασία του συναδέλφου μας έχει 99,2% πιθανότητες να χαθεί σε μία ιδιότυπη μορφή ανυπαρξίας, λόγω του τρόπου που λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης, του υπερβολικά μεγάλου αριθμού παρεμφερών κειμένων και της ύπαρξης ορίου στη φυσική αντοχή του χρήστη. Το βέβαιο είναι ότι το κείμενό του θα υπάρχει δημοσιευμένο κάπου στον παγκόσμιο ιστό, αλλά θα είναι πρακτικά αόρατο και απροσπέλαστο για το ευρύ κοινό.

Κι αν νομίζετε ότι η κατάσταση δεν μπορεί να χειροτερέψει περισσότερο, κάνετε λίγη ακόμα υπομονή. Είναι τέτοιος ο ρυθμός αύξησης των χρηστών του διαδικτύου και της συμμετοχής τους στη δημιουργία νέων κειμένων, που τα κείμενα για τις άφθες θα γίνουν μέσα σε λίγα χρόνια 10.000, 20.000, 30.000.. Ήδη για την τερηδόνα τα σημερινά αποτελέσματα, άρθρα, διάλογοι και αναφορές, σε κείμενα γραμμένα στα ελληνικά, ανέρχονται σε 31.400 και ακόμα βρισκόμαστε στην αρχή..

Γνωρίζοντας εκ των προτέρων αυτή την πραγματικότητα, αξίζει άραγε τον κόπο να καταπιαστεί κάποιος σοβαρά με τη συγγραφή οδοντιατρικών κειμένων για το διαδίκτυο;
© Copyright : Odontiatriki.gr 2000-2024
All rights reserved. No part of this website may be reproduced, in any form or by any means,
without permission in writing from the webmaster